Ti af de unge spillere i Hernings ishockeyapparat har i den netop afsluttede sæson været under en såkaldt mentorordning, hvor de er blevet vejledt af fem af de store herningensiske ishockeyprofiler: Frederik Andersen, Mads Christensen, Peter Regin, Frans Nielsen og Nicklas Jensen har gennem flere Skype-sessioner over sæsonen givet gode råd til de unge Herning-navne, og det har været en ganske fin succes, siger sportschef Martin Struzinski fra Blue Fox.
- Jeg var spændt på, hvordan det ville forløbe og jeg forberedte både spillerne og mentorerne på, hvilke typer, de ville møde. I første omgang var jeg bisidder på kontoret, for mange af de unge gutter var måske lidt nervøse for pludselig at skulle sidde foran et stort navn. Men det blev hurtigt konkret og konstruktivt, og så kunne jeg lige så stille trække mig, siger Martin Struzinski.
Da de første samtaler var overstået, fik alle parter mulighed for at arbejde videre og i de kommende samtaler fortsatte ”mentorskabet” stille og roligt.
- Selvfølgelig er det svært at måle, hvor meget de unge spillere har fået ud af det, men parterne opbyggede et fint tillidsforhold, og der skete en del udover de planlagte møder. For eksempel sendte Anton Lisberg klip af sit målmandsspil til Frederik Andersen, som gav feedback og de andre havde løbende kontakt på sms, fortæller Martin Struzinski.
- Det var også min fornemmelse, at mentorerne havde noget ud af det og også kunne reflektere over deres egen karriere og hvad de havde gjort rigtigt og forkert i deres tidlige karriere. Og selv om midtjyder kan være mænd af få ord, er det min fornemmelse, at samtalerne rullede godt, når de kom i gang.
- Det sværeste ved hele projektet var faktisk at få fikset koordinationen mellem spillerne. I nogle tilfælde var der tidsforskellen, og så må man jo også bare sige at både unge ishockeyspillere i dag og NHL-spillere har en travl hverdag, siger Martin Struzinski.
Om projektet fortsætter i den kommende sæson, afhænger af en evaluering blandt parterne.
- Første kriterium for et projekt som det her er, at det skal have en værdi. Det er ikke noget, vi gør, fordi det skal se godt ud, siger Martin Struzinski.